Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Wyszkowie

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 3273120
  • Do końca roku: 250 dni
  • Do wakacji: 57 dni

Kontakt

07-200 Wyszków ul. Jana Matejki 5 Tel: 29 7423233

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE – ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

 

DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH

 

PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO


Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju

 

i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola, oddziały przedszkolne

 

w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze

 

pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość

 

wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich

 

potrzeb rozwojowych.

 

 

 

Celem wychowania przedszkolnego jest:

 

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności

 

intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

 

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej

 

orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

 

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia

 

sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów

 

i porażek;

 

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych

 

relacjach z dziećmi i dorosłymi;

 

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci

 

o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

 

6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa

 

w zabawach i grach sportowych;

 

7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym

 

oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały

 

dla innych;

 

8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności

 

wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

 

9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy

 

rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

 

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich

 

ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości

 

i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

 

 

 

Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.

 

W każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać

 

się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego.

 

 

 

 

 

Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać

 

i kształcić dzieci w następujących obszarach:

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i

 

dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują;

 

grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;

 

2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać

 

w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

 

3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać

 

skutki swoich zachowań;

 

4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które

 

wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać

 

i szykanować innych;

 

5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu

 

można podawać takie informacje.

 

 

 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.

 

Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;

 

2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po

 

sobie;

 

3) samodzielnie korzysta z toalety;

 

4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraŜa ich na zgubienie

 

lub kradzież;

 

5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

 

 

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem

 

artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

 

2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;

 

3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi

 

o ważnych sprawach;

 

4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

 

 

 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu

 

i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

1) przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności

 

manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i

 

obserwowanych zmianach);

 

2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do

 

tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;

 

3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

 

 

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

 

2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że

 

przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;

 

3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest

 

dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

 

4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym,

 

w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.

 

 

 

 

 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc,

 

umie o nią poprosić;

 

2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków

 

transportu;

 

3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;

 

4) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych

 

(np. środków czystości);

 

5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu

 

i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

 

 

 

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

 

Dziecko kończące przedszkole