Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Wyszkowie

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 3292281
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Kontakt

07-200 Wyszków ul. Jana Matejki 5 Tel: 29 7423233

 

Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży.

Jednym z zadań w konkursie Bezpieczna szkoła-bezpieczny uczeń była realizacja punktu: Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży.

Nasza szkoła podejmuje różnego rodzaju działania na rzecz profilaktyki uzależnień, m.in. prowadzimy zajęcia w ramach rekomendowanych programów profilaktycznych, takich jak Cukierki, Nie pal przy mnie proszę, Domowi Detektywi, Magiczne Kryształy, Fantastyczne Możliwości. Aktualnie w klasach siódmych pedagog szkolny prowadzi program Unplugged. Program ten jest szkolnym programem profilaktyki uniwersalnej, adresowanym do młodzieży w wieku 12-14 lat. Program jest realizowany w klasach szkolnych, w formie 12 jednogodzinnych zajęć lekcyjnych oraz 3 spotkań dla rodziców uczniów uczestniczących w programie.

Cel programu

  • ograniczenie inicjowania używania substancji psychoaktywnych – tytoniu, alkoholu, narkotyków
  • ograniczenie rozwoju intensywności używania, tj. przejścia od fazy używania  eksperymentalnego do fazy używania problemowego

Podstawy teoretyczne programu

  • pierwszy w Europie szkolny program profilaktyczny oparty na strategii Wszechstronnego Wpływu Społecznego (CSI), której komponenty obejmują edukację normatywną, wzmacnianie umiejętności indywidualnych i społecznych uczniów oraz dostarczenie wiedzy na temat ryzyka i konsekwencji używania substancji psychoaktywnych
  • skuteczność strategii w odniesieniu do rozwiązania problemu używania substancji psychoaktywnych została potwierdzona w literaturze naukowej i sprawdzona w praktyce
  • odwołuje się do wiedzy o  używaniu substancji psychoaktywnych w okresie dojrzewania i sposobach ich modyfikowania
  • uwzględnia wiedzę o czynnikach chroniących młodzież przed okazjonalnym i problemowym używaniem środków psychoaktywnych
  • odwołuje się do wiedzy z psychologii rozwojowej

Tematyka zajęć dla młodzieży

  • konformizm, przejawy nacisku grupowego i sposoby radzenia sobie z nim,
  • wiedza o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu, zróżnicowaniu podatności na alkohol w zależności od płci,
  • przekonania normatywne na temat rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodych ludzi,
  • wiedza o przyczynach i następstwach palenia papierosów,
  • umiejętność komunikowania, umiejętność asertywnej obrony swoich racji oraz inne umiejętności interpersonalne i interpersonalne, których niedostateczne opanowanie może skłaniać do używania substancji psychoaktywnych w sytuacjach towarzyskich,
  • wiedza o narkotykach.

Metody realizacji zajęć dla młodzieży

  • prezentacje, praca w grupach, zarządzanie kontraktem, zadanie domowe, scenka sytuacyjna, dyskusja plenarna, gra, informacje zwrotne.

Tematyka zajęć dla rodziców

  • informacje na temat kwestii psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem
  • informacje na temat narkotyków, używanie substancji psychoaktywnych jako element eksperymentalnych zachowań ryzykownych młodzieży
  • wpływ i rola rodziny w okresie dojrzewania
  • rozwój autonomii i tożsamości u nastolatków
  • konflikt pokoleń i konieczny rozwój rodziny
  • asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic w zakresie używania substancji psychoaktywnych.

 

Ważnym działaniem w zakresie profilaktyki uzależnień jest przystąpienie naszej szkoły do akcji Profilaktyka a Ty, prowadzonej na terenie gminy Wyszków. Z klas VII zostali wytypowani dwaj liderzy ,którzy przy współpracy i pomocy opiekuna uczestniczą w spotkaniach, szkoleniach i wydarzeniach organizowanych przez Wyszkowską grupę PaT. PaT jest to program profilaktyczny stworzony przez Komendę Główna Policji.

Program oparty jest na metodzie profilaktyki rówieśniczej, która zakłada przygotowanie młodzieży  do pracy na rzecz rówieśników ujawniających różnorodne zachowania ryzykowne. Siłą oddziaływania jest idea promowania mody na życie bez uzależnień i rozwijanie potencjału osobowego młodych ludzi, przeciwdziałanie agresji i przemocy, rasizmowi i ksenofobi, tworzenie wspierającego środowiska szkolnego i pozaszkolnego, w którym młodzież będzie mogła liczyć na wsparcie i pomoc. W metodzie profilaktyki rówieśniczej wykorzystuje się naturalne zasoby okresu rozwojowego, w tym autorytet grupy i jej wpływ na funkcjonowanie społeczne młodych ludzi. Dobre przykłady jej funkcjonowania społecznego i prozdrowotnego są znaczącym modelem do naśladowania zachowań właściwych i źródłem wsparcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i wykluczeniem społecznym.

Program Pat i PaT/E odnosi się wprost do głównego celu Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, którym jest zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach. Programy szczególnie wpisują się w realizację celów szczegółowych nr 1 i nr 2.

Cel szczegółowy nr 1:
Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki, m.in. przez:

1.Budowanie pozytywnych relacji społecznych.
2. Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów i wychowanków oraz wspieranie prawidłowego rozwoju osobowości dzieci i młodzieży.
3. Uspołecznianie szkoły i placówki i integrowanie środowiska szkoły
i placówki, w tym uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych, odmiennych kulturowo i wielojęzycznych.
4. Rozwijanie potencjału szkół i placówek w zakresie bezpiecznego funkcjonowania uczniów i wychowanków, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5. Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczycieli, wychowawców
i rodziców.
6. Zwiększanie pozycji i roli rodziców w szkole i placówce.
7. Zwiększanie współpracy z podmiotami i instytucjami, które mogą wspierać działania szkoły i placówki w środowisku lokalnym.

Cel szczegółowy nr 2:
Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży, m.in. przez:
1. Profilaktykę agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy.
2. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków oraz profilaktykę uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu.
3. Kształtowanie umiejętności uczniów i wychowanków w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku cyfrowym, w szczególności w środowisku tzw. nowych mediów.
4. Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów i wychowanków, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie.