Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Wyszkowie

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 3283734
  • Do końca roku: 239 dni
  • Do wakacji: 46 dni

Kontakt

07-200 Wyszków ul. Jana Matejki 5 Tel: 29 7423233

 

REGULAMIN RADY RODZICÓW

REGULAMIN

RADY RODZICÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2

 W WYSZKOWIE

Regulamin Rady Rodziców

Szkoły Podstawowej nr 2 w Wyszkowie

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

  1. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Wyszkowie.
  2. Rada działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, statutu szkoły i niniejszego regulaminu.
  3. Zadaniem Rady jest pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.
  4. Celem Rady jest partnerskie współdziałanie z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz z odpowiednimi władzami, instytucjami, placówkami, innymi radami rodziców, organizacjami obywatelskimi itp. na rzecz efektywnego, zintegrowanego procesu edukacyjno – wychowawczo - opiekuńczego oraz rozwoju kreatywnej osobowości uczniów.

 

§ 2.

  1. Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów (klas) w szkole.
  2. Kadencja Rady trwa rok.
  3. Jeśli w czasie kadencji ze składu Rady ubędzie któryś z jej członków, dopuszcza się wśród rodziców danego oddziału zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
  4. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.

 

§ 3.

  1. Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe o charakterze opiniująco – doradczym.

 

 

 

 

 

Rozdział II

Zadania i kompetencje Rady Rodziców

 

§ 4.

  1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§ 5.

  1. Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
  2. Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana       w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego.

§ 6.

  1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
    1. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego                 nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
    2. Program wychowawczy ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia

programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 7.

  1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane           do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego                 nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu profilaktyki, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
  3. Program profilaktyki ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia    programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§8.

  1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  2. Rada Rodziców opiniuje  projekt planu finansowego oraz program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.

 

§ 9.

  1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
  2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
  3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.

§ 10.

  1. Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie przez dyrektora szkoły obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
  2. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór obowiązującego       na terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów szkoły.
  3. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych                      w określonym dniu lub dniach.

§ 11.

  1. Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§ 12.

  1. Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.

 

§ 13.

  1. Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej           i Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r.      nr 46, poz. 432 ze zm.) oraz innych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

§ 14.

  1. Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.

 

Rozdział III

Wybory do Rady

 

§ 15.

  1. Wybory do Rady Oddziałowej przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału. Wybory przeprowadza wychowawca oddziału.
  2. Wybory odbywają się bez względu na frekwencję rodziców na zebraniu.
  3. Rodzice uczniów danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Oddziałową.
  4. Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice uczniów danego oddziału.
  5. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice lub opiekunowie uczniów danego oddziału.
  6. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic/opiekun prawny.

 

§ 16.

  1. Wybory Rad Oddziałowych przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.
  2. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej.

 

§ 17.

1. Wybory Rad Oddziałowych odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych   przez rodziców uczestniczących w zebraniu.

2. W przypadku gdy trzecia i kolejne osoby uzyskują tą samą ilość głosów, głosowanie           na te osoby zostaje powtórzone.

 

§ 18.

  1. Osoba, która otrzymała największą liczbę głosów w wyborach do Rady Oddziałowej,    jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców.
  2. Z przeprowadzonych wyborów Rada Oddziałowa sporządza protokół.

 

§ 19.

  1. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady Rodziców           i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków dyrektora szkoły.
  2. Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno odbyć się do 30 września danego roku szkolnego.

 

Rozdział IV

Władze Rady

 

§ 20.

  1. Rada Rodziców wybiera ze swojego grona przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
  2. Osoby te tworzą Prezydium Rady Rodziców.
  3. Jeśli w czasie kadencji członek  Prezydium Rady zrezygnuje ze swojej funkcji spośród członków rady dokonywane są wybory uzupełniające skład Prezydium Rady.
  4. Kadencja Prezydium Rady Rodziców trwa rok.

 

§ 21.

  1. Wybory do Prezydium Rady Rodziców przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana         w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.
  2. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Prezydium.
  3. Wybory do Prezydium Rady Rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych   przez rodziców uczestniczących w zebraniu.

 

§ 22.

  1. Przewodniczący Rady Rodziców organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
  2. Wiceprzewodniczący Rady Rodziców przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
  3. Sekretarz Rady Rodziców odpowiada za prowadzenie dokumentacji Rady Rodziców          i protokołowanie posiedzeń.
  4. Skarbnik Rady Rodziców pełni funkcję kontrolną nad prawidłowym gromadzeniem           i wydatkowaniem środków finansowych Rady.

 

Rozdział V

Posiedzenia Rady Rodziców

 

§ 23.

  1. Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się nie rzadziej niż  3 razy w roku.
  2. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący,
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 - dniowego terminu.
  4. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy             1/3 składu Rady oraz na wniosek dyrektora, rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego.

 

§ 24.

  1. Przygotowanie programu posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem przewodniczącego.
  2. Na 7 dni przed posiedzeniem Członkowie Rady otrzymują projekt porządku obrad.
  3. Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
  4. W posiedzeniach Rady może brać udział - z głosem doradczym – dyrektor szkoły           lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego - za zgodą lub na wniosek Rady.
  5. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecna jest co najmniej połowa członków Rady.

 

§ 25.

  1. Posiedzenia Rady są protokołowane.
  2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania                    na następnym posiedzeniu Rady.

 

 

 

 

 

Rozdział VI

Podejmowanie uchwał

 

§ 26.

  1. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
  2. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
  3. W uzasadnionych przypadkach prezydium Rady ma prawo podejmowania uchwał            w imieniu Rady Rodziców.

 

§ 27.

  1. Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

 

§ 28.

  1. Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.

 

Rozdział VII

Prawa i obowiązki członków Rady

 

§ 29.

  1. Członkowie Rady mają prawo:

1)      dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno – wychowawczo - opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,

2)      wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły,

3)      głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych             przez Radę.

  1. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i pracach  Rady. Jeżeli członek Rady nie może uczestniczyć w zabraniu wyznacza zastępcę, który będzie reprezentował jego oddział.

 

 

 

 

 

Rozdział VIII

Fundusze Rady Rodziców

 

§ 30.

  1. Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły                  z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

 

§ 31.

  1. Rada corocznie, na pierwszym zebraniu, ustala wysokość dobrowolnej składki rodziców oraz szczegółowe zasady wydatkowania funduszu w planie finansowym wydatków.
  2. Jeśli do szkoły uczęszcza więcej dzieci tych samych rodziców, Oddziałowa Rada Rodziców może wyrazić zgodę na wnoszenie składki tylko przez jedno dziecko             lub na obniżenie składki wnoszonej na wszystkie dzieci tych samych rodziców. Oddziałowa Rada Rodziców może też całkowicie zwolnić od wnoszenia składki         tych rodziców, których sytuacja materialna jest bardzo trudna. Obniżenie składki          lub zwolnienie z jej wnoszenia wymaga indywidualnego rozpatrzenia. Wnioski               w tej sprawie składają zainteresowani rodzice lub wychowawca klasy.

 

§ 32.

  1.  Wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:

1)      Dyrektor

2)      Rada Pedagogiczna

3)      Samorząd Uczniowski

4)      Rady Oddziałowe

5)      Wychowawcy klas

 

§ 33.

  1. Rada Rodziców ma wydzielone konto bankowe.
  2. Do obsługi księgowo-rachunkowej funduszy Rady Rodziców, prowadzenia księgowości oraz obsługi rachunkowej użytkowników funduszu zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem może być zatrudniona fachowa osoba, lub osoba zatrudniona w szkole        na innym stanowisku.
  3. W związku z częstą rotacją członków Rady Rodziców i skomplikowanymi procedurami bankowymi prezydium upoważnia pracowników szkoły do złożenia wzorów podpisów      w banku w celu bezkolizyjnego korzystania ze środków rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego oraz dokonywania bieżących wypłat i przelewów.
  4. Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

 

§ 34.

  1. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
  2. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie  Rady Rodziców.
  3. Rada Rodziców posługuje się pieczątką o treści:

Rada Rodziców Szkoły Podstawowej Nr 2, 07-200 Wyszków, ul. Jana Matejki 5,

NIP  762-129-93-70.