Ewaluacja zajęć z zakresu ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne).
W roku szkolnym 2012/2013 realizowano projekt „Dziecięca akademia przyszłości” z zakresu ICT. Od września 2012r. do czerwca 2013r. odbyło się 40 godzin zajęć, w których uczestniczyło 16 uczniów.
Celem zajęć było:
- doskonalenie i poszerzanie umiejętności posługiwania się komputerem i jego oprogramowaniem;
- przygotowanie do wykorzystania technologii informacyjnej do nauki innych przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności wykorzystywania komputera do komunikacji na odległość oraz wyrabianie nawyków szanowania kultury w procesach globalnej wymiany informacji;
- wyrównywanie osiągnięć uczniów z deficytami, dążenie do samodzielnej pracy nad sobą ;
- wyrabianie postawy życzliwości i wzajemnego wspierania się we wspólnym wykonywaniu zadań;
- rozbudzanie motywacji do zdobywania wiedzy, indywidualna praca z uczniem.
Zajęcia z zakresu ICT miały na celu przygotować uczniów do prawidłowego i efektywnego wykorzystywania sprzętu komputerowego. Uczniowie poznali zasady posługiwania się sprzętem komputerowym oraz sposoby bezpiecznej pracy z komputerem.
Wykorzystanie tablicy interaktywnej.
Sylwia Dymacka kl.Va
Uczniowie z klas V – VI na zajęcia ITC w ramach projektu „Dziecięca akademia przyszłości” wykonali szereg ciekawych ćwiczeń.
Zaprojektowali w edytorze grafiki okazjonalne kartki świąteczne.
|
Doskonaląc technikę obsługi myszki w edytorze grafiki uczniowie wykonali komiksy
Julia Fedorczyk kl. VI d
Konrad Paś kl.V c
Uczniowie korzystali z multimedialnych programów edukacyjnych w sieci oraz korzystali z internetowych encyklopedii, słowników i quizów. Wykonywali ćwiczenia kształcące umiejętność odbierania elektronicznych listów oraz redagowania i wysyłania nowych wiadomości z poziomu WWW.
Kolejnym poznanym na zajęciach programem był edytor tekstu Word. Poznając program uczniowie pisali opowiadanie z języka polskiego a następnie je formatowali: zmieniając krój czcionki, jej wielkość, kolor. Doskonaląc operacje na tekście tzn. zaznaczanie, kopiowanie, wycinanie, wklejanie i łączenie tekstu a grafiką opisywali zimę i wstawiali do tekstu narysowaną z edytora Paint.
Bardzo ciekawe dla uczniów okazały się zajęcia, na których tworzyli prezentację multimedialną. Tworzyli prezentację z wykorzystaniem szablonu, sprawnie dodawali i usuwali slajdy, wprowadzali tekst i wstawiali elementy graficzne. Dobierali i wprowadzali efekty animacji poszczególnych obiektów slajdów.
Omówiliśmy zagrożenia dla zdrowia i rozwoju wynikających z niewłaściwego wyboru gier komputerowych.
Podsumowując, uważam, że przeprowadzony cykl zajęć z zakresu ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne) ukazał grupie uczniów komputer jako pożyteczne narzędzie do pracy i nauki, dał możliwość rozwinięcia zainteresowań, pogłębił ich wiedzę i nauczył jak wykorzystać zasoby internetu w nauce oraz jak porządkować i wykorzystywać informację z różnych źródeł.
Opracowała: Barbara Banasik