SZKOLNY KLUB ORTOGRAFFITI
SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU 2 PROJEKTÓW ZREALIZOWANYCH W RAMACH KLUBU ORTOGRAFFITI ZAŁOŻONEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 w WYSZKOWIE
W naszej szkole prowadzone są zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. W ramach tych zajęć został utworzony SZKOLNY KLUB ORTOGRAFFITI przy współpracy z wydawnictwem OPERON. Uczniowie klas 5-8, którzy uczęszczają na zajęcia mieli możliwość wzięcia udziału w dwóch projektach o tytułach: "Ortograficzna bransoletka" oraz "Ortokrzyżówka z opowieściami".
"Ortograficzna bransoletka" to projekt z bazy proponowanych projektów wydawnictwa OPERON, którego autorką jest pani Elwira Berej.
Uczestniczyli w nim uczniowie klas 5.
Celami zajęć było: kształcenie sprawności manualnej poprzez wycinanie i kolorowanie, powtórzenie i utrwalenie zasad ortograficznych pisowni wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, doskonalenie pisowni wyrazów z wybranymi trudnościami ortograficznymi.
Przebieg zajęć:
1. Uczniowie korzystali z różnych zeszytów Ortografitti i zgromadzonych w nich zasadach ortograficznych.
2. Każdy uczeń otrzymał do opracowania 1 zasadę ortograficzną (w pierwszej grupie dwóch uczniów na ó i u , a w drugiej troje uczniów na rz, ż, ch).
3. Uczniowie odrysowali swoje dłonie na kartce, wycięli je, a następnie ozdobili według własnego pomysłu.
4. Następnie wykonali bransoletki z kolorowych pasków i umieścili na nich zasady ortograficzne z przykładowymi wyrazami w oparciu o zeszyty Ortograffiti.
5. Gotowe bransoletki zostały umieszczone na tablicy w pokoju pani pedagog, gdzie odbywają się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są wspaniałą pomocą dydaktyczną do wykorzystania na różnych zajęciach.
Natomiast projekt "Ortokrzyżówka z opowieściami" został przeprowadzony w grupie mieszanej (troje uczniów z kl. 6- 8) i w znacznej mierze oparty jest na pomyśle autorstwa pani Marty Badowskiej.
Celami zajęć było: kształcenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, ćwiczenia na spostrzegawczość i koncentrację, utrwalanie pisowni wyrazów z ó niewymiennym i pisowni -ów na końcu wyrazów, rozwijanie kreatywności i umiejętności opowiadania twórczego, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Przebieg:
1. Przeczytanie tekstu z zeszytu Ortograffiti z pisownią ó s. 35 o podwórku.
2. Sprawdzenie stopnia zrozumienia tekstu poprzez zadawanie pytań. Wyszukanie wszystkich wyrazów z tekstu zawierających "ó" i omówienie zasad ortograficznych.
3. Wybór kluczowego słowa związanego z tekstem - PODWÓRKO i samodzielne układanie ortokrzyżówek do podanego słowa. Wszystkie wyrazy powinny zawierać trudność ortograficzną na ó.
4. Samodzielna praca uczniów z wyszukiwaniem wyrazów i tworzeniem ortokrzyżówek.
5. Prezentacja wykonanych zadań i zawieszenie ich na tablicy w harcówce, gdzie odbywają się zajęcia tej grupy uczniów.
6. Zaproponowanie chętnym uczniom ułożenia w domu historii, która mogłaby wydarzyć się na tym podwórku.
7. Na kolejnych zajęciach odbyło się czytanie opowiadania twórczego przez uczennicę, która go stworzyła i zadawała pytania pozostałym uczestnikom, czy właściwie zrozumieli tekst.
8. Wspólne tworzenie przez uczniów nowej historii, która mogłaby się wydarzyć na podwórku poznanym z tekstu z zeszytu Ortograffiti.
9. Odczytanie przygody i zachęcenie uczniów do tworzenia kolejnych historii.
Założenie Klubu Ortograffitiwnaszej szkole to wspaniały pomysł, propozycje z banku projektów znacząco wzbogaciły i uatrakcyjniły zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem wykonywali zadania. Tą wiedzą podzieliłam sie także z koleżankami, które prowadzą takie grupy wśród klas młodszych i chętnie korzystały z banku projektów.
Animator Ortograffiti
Emilia Biernacka
NAUKA POPRZEZ ZABAWĘ .
W drugim półroczu zajęcia korekcyjo-kompensacyjne były kontynuowane i ich głównym celem była nauka poprzez zabawę.